onsdag 4 juli 2012

Fröbröd


Idag var jag verkligen sugen på en macka till frukost och eftersom jag var uppe tidigt så passade det bra att baka lite. Denna gången fick det bli ett bröd från bloggen: www.alltomlchf.blogspot.se fast jag gjorde om det litegrann eftersom jag inte hade alla ingredienser. Blev väldigt bra ändå! Förr gillade jag inte fröbröd något vidare men  jag har ändrat mig. Smarrigt gott!

INGREDIENSER cirka 6 bitar:
1 dl sesamfrön
½ dl solroskärnor
2 msk linfrön
2 dl lagrad riven ost
3 ägg
2 tsk fiberhusk
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
Solrosfrön som garnering

GÖR SÅHÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Mal sesamfrön och solroskärnor i en mixer.
3.Vispa äggen ordentligt pösiga
4. Blanda de torra ingredienserna i en egen bunke.
5. Rör sedan ner de torra ingedienserna i äggblandningen. Avsluta med att röra i osten. Låt stå i några minuter.
6. Häll ned smeten i en liten form som är klädd med bakplåtspapper.
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Stäng sedan av värmen och låt stå någon extra minut på eftervärme. Kolla färgen!

Jag delar brödet på mitten och idag blev det mackor med smör, pastrami, ost, lite skagenröra, tomat och gurka. Yummie!



Inga kommentarer: